A Vadász és a Jégkirálynő (2016)

winterswar1

Én komolyan azt hittem, hogy ez a film Kristen Stewart nélkül, ráadásul ilyen szereplőgárdával – Chris Hemsworth, Charlize Theron, Emily Blunt, Jessica Chastain –, ami még mindennek tetejébe erős női narratívát is ígér, nem lehet rossz. Hát, hatalmasat tévedtem.

Szóval még Hófehér születése előtt Ravenna (Charlize Theron) a húgával, Freyával (Emily Blunt) foglalgatja el szépen sorban az országokat, azonban a hugica beleszeret valami kis nemesbe, akinek gyereket is szül. Ravenna persze végig mondogatja neki, hogy a románcból úgysem lehet semmi, mert a pasit már elígérték valaki másnak, de azért Freya naivan hiszi, hogy minden rendben lesz. Aztán meg végig kell néznie, ahogy a pasija felgyújtja a kislányát (avagy még tíz perc sem telt a filmből, máris indokolatlanul megöltek egy csecsemőt. Hajaj, hosszú lesz ez a mozi!). Ez a tragédia azonban feléleszti Freya mágikus képességeit, aki ezután elvonul északra, és onnantól kezdve egyedül foglalgatja a királyságokat jégkirálynőként, bár hogy miért, azt nem egészen értem. Ehhez a hadsereget elrabolt gyerekekből toborozza, akik számára mindössze egy nagy szabálya van: csak semmi szeretet, mivel az nagyobb kárt tesz az emberben, mint bármi más.

winterswar2

Persze azért Freya „vadászai” közt csak lesz kettő, akik egymásba szeretnek: Eric (Chris Hemsworth) és Sara (Jessica Chastain), akik a maguk szabályai szerint össze is házasodnak. Azonban amikor erről Freya tudomást szerez, nekitámad a szerelmeseknek, és egy jégfalat von közéjük, amin keresztül Eric végignézi, ahogy megölik kedvesét, miután úgy mellesleg őt is kiteszik a hóba megfagyni. Eric azonban valahogy mégis túléli ezt az egészet, később pedig, mint azt anno megtudtuk a Hófehér és a vadászból, segít Hófehérnek visszaszerezni a trónját. Ezután a kaland után a Vadász boldogan éli kis életét, mikor is felkeresi őt William (Sam Claflin), Hófehér férje: a Tükör kezdte megőrjíteni a királynőt, ezért az elküldte valami Menedék nevű helyre, hogy megsemmisítsék, a tükörnek azonban nyoma veszett, a szállító katonákat pedig megölték. Most pedig Ericre hárul a feladat, hogy megtalálja a Tükröt.

Hajaj (igen, már megint sóhajtozok), már a sztori leírásából is csak úgy csöpög a szarkazmus – pedig esküszöm, próbáltam visszafogni magamat –, és sajnos, ez ennél csak rosszabb lesz. Kezdjük ott, hogy a film több soron is valami olyannak tetti magát, ami nem: először is a trailer elhiteti velünk, hogy a hangsúly valamiféle küzdelmen lesz Ravenna és Freya közt (ahol Freya a jófej), ehhez képest a film elején még teljes az összhang, a végén pedig – egészen addig, amíg Freyánál el nem szakad a cérna – Ravenna irányítgatja a húgát. A két végpont közt meg Freya a szemét, de csakis azért, mert Ravenna ideiglenesen ki lett vonva a forgalomból. A másik dolog, ami nem éppen úgy van, ahogy hinnénk, az az, hogy a film cselekménye hol is helyezkedik el az idővonalon: A Vadász és a Jégkirálynő ugyanis nem a Hófehér és a Vadász echte előzménye, ahogy hinnénk, hanem az első félóra előzmény, a többi meg folytatás. Ami már csak azért gáz, mert már abból kijönne egy egész film, ami az első harminc percben történik, a többire meg nem sokan kíváncsiak.

winterswar4

Ami magát a filmet illeti… Csak úgy, mint a Hűségest, ezt a filmet is közvetítettem Catleennek, miközben néztem, mire ő a végén csak annyit kérdezett, hogy ez volt-e olyan rossz, mint a Hűséges. A válaszom nem volt teljesen egyértelmű: bár a Hűséges borzalmasan kiakasztott a hülyeségeivel, legalább szinte végig fenn tudta tartani a figyelmemet (na, jó, az utolsó fél óra alatt már befigyelt a vodka), A Vadász és a Jégkirálynő már úgy negyven perc után elveszített, vagyis ha nagy hülyeségek is voltak benne, azokat nem fogtam fel egészen, mert csak peregtek a szemem előtt a képkockák, anélkül, hogy bármiféle mélyebb nyomot is hagytak volna az agyállományomban.

Mondjuk persze voltak itt hülyeségek. Abba inkább bele sem megyek, hogy – feminizmus ide, vagy oda – mégis ki volt az az idióta, aki hagyta, hogy Hófehér uralkodjon (aki ugye élete nagy részét egy cellába zárva töltötte, tehát elméletileg testileg és érzelmileg visszamaradott, és semmit sem tud a kormányzásról), amikor ott van mellette a férje, aki azért láthatóan jóval kompetensebb. Az viszont már sokkal érdekesebb, hogy akárcsak a Biblia egyes fejezetei, a franchise két filmje gyönyörűen ellentmond egymásnak. A Hófehér és a Vadászban például szó sem esik Freyáról, A Vadász és a Jégkirálynő azonban Revanna fivérről feledkezik meg, aki állítólag anno megölte Sarát, akivel itt meg Freya emberei végeznek (vagyis nem, de hagyjuk). És akkor ez még mindig csak a jéghegy csúcsának a csúcsa.

winterswar3

Már így is jó hosszú ez a cikk, de egy dologról még beszélnem kell, aztán esküszöm, rövidre zárom magamat. Szóval ugye a szereplőgárda alapján (három női főszereplőre jut egy pasi) azt hinné az ember, hogy, mint már említettem, hogy erős női itt sztori lesz. Hát nem. A történet egyetlen morálisan feddhetetlen alakja Eric, és valamilyen szinten az összes többi szereplő története hozzá viszonyul. Freya vesztesége másodlagos, jelleme és motivációi kiforratlanok. Ravenna a film nagy részében nem is vesz részt, de ha ott van, akkor is csak szemét, és hozza – mondjuk hűen az eredeti sztorihoz – azt a szublimális üzenetet, miszerint egy szép és kompetens nő csakis szemétláda lehet. Sara meg egyszer a körülmények áldozata, egyszer meg egy barom, akit simán meg lehet vezetni. Aztán persze jön Eric, mosolyog egy sort, és learatja a babérokat. Freyának meg annyi, de jobb is neki így, ha egyszer már a gyerekének is gyakorlatilag ok nélkül kellett meghalni, a szerelmét meg ő maga ölte meg.

Szóval… az egy dolog, hogy bennem van egy furcsa, mazochista hajlam, ami folyamatosan arra sarkall, hogy vacakabbnál vacakabb filmeket nézzek meg, de ez még nem jelenti azt, hogy nektek velem együtt kell szenvednetek. Vagyis hallgassatok rám, és kerüljétek el jó messzire ezt a filmet.

Könyvjelző ehhez: Közvetlen hivatkozás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.