Kis tévés fogalomhatározó

Pilot, cliffhanger, upfronts… mi is sokat dobálózunk ezekkel a kifejezésekkel, de vajon pontosan mit is jelentenek? Mi történik, ha egy sorozat megugorja a cápát? Mit mér a Nielsen Rating? Miért fontos a novemberi sweeps? Ezekre a kérdésekre ad most választ ez a fogalomhatározó.

Pilot: Az adott sorozat első epizódja, ami alapján a csatorna eldönti, hogy berendeli-e a szériát. A sorozat készítői előbb egy ötletet/forgatókönyvet prezentálnak a csatornának, ami ez alapján vagy berendeli a pilotot, vagy nem; ha igen, akkor a pilot – ami, őszi kezdés esetén, általában úgy tavaszra készül el – dönti el, hogy lesz-e széria. A pilot nincs kőbe vésve, leadás előtt még változhat: a Bűbájos boszorkák esetében például Phoebe-t az eredeti pilotban Lori Rom alakította Alyssa Milano helyett.

Upfronts: A nagy amerikai csatornák minden május közepén, az upfronts alkalmával jelentik be, milyen sorozatokat rendeltek be a következő szezonra. Ekkor prezentálják az új szériákat a náluk reklámozó cégeknek, és ekkor dőlnek el a reklám-ráták.

Nielsen Ratings: Az amerikai nézettségi statisztika, ami még az ötvenes években indult. A Nielsen Ratings két dolgot mér: azt, hogy összesen hányan nézik az adott műsort (viewers), és azt, hogy ez a szám az Amerikában található összes tévékészülék hány százalékát jelenti (rating). Manapság a legnagyobb nézettséget a Super Bowl döntő hozza (rating: ~45), míg egy átlagos, jól menő drámasorozat örül egy 2-2,5–ös ratingnek (a Grace Klinika a tavalyi szezonban átlagban olyan 2 körül mozgott).

Sweeps: Pár hetes időszak évenként négyszer – ez a „normál” adásrendű szériákat novemberben és februárban érinti –, amikor különösen figyelik a nézettségi adatokat, mivel ekkor dől el, hogy mi lesz a helyi – vagyis nem az országos – cégek reklámdíja a következő három hónapban az adott sorozatoknál. Emiatt a csatornák mindent megtesznek, hogy minél több nézőt becsalogassanak, vagyis ilyenkor sok a sztárvendég, a fontos epizód, a nagy dráma – például a Castle mindig februárra időzítette az évi rendes dupla epizódját.

Drama/sitcom: A csatorna szempontjából tulajdonképpen az egyes epizódok hosszát jelenti: minden negyvenperces széria dráma, míg minden húszperces sitcomnak számít.

Single/multi camera series: Single camera a „megszokott” beállítás, vagyis amikor a kamera követi az eseményeket, a szög változik; ezzel ellentétben a multi camera esetében a kamera rögzített, minden egyirányból vesz – ez eredményezi, hogy sok szitkom esetében csak a helyszínek három oldalát ismerjük. Single camera például a Modern család, míg a The Big Bang Theory multi camera.

Scripted/Unscripted series: A scripted széria rendelkezik előre megírt, dialógokkal teli forgatókönyvvel, míg az unscriptednél – showműsoroknál, tehetségkutatóknál, dokurealityknél, stb. – ilyen nincs. A két kategória keveréke is létezik.

Midseason: A szokványos amerikai televíziós szezon szeptember végétől május közepéig tart. Ennek az időszaknak a „közepe” a midseason, bár a teljes időszak novembertől márciusig terjedhet. Mivel az újonc sorozatokból a csatornák első körben 8-13 epizódot rendelnek, ha ezek elbuknak, idősávjukat általában ebben az időszakban veszi át másik széria.

Midseason break: A legtöbb sorozat, mivel 22-24 epizódot kell elosztania közel negyven hétre, a szezon közepén kisebb-nagyobb szünetet szokott tartani. Ez lehet nagyjából egy hónap – december elejétől-közepétől január elejéig-közepéig –, de hosszabb is. Például a Grace Klinika általában már november elején-közepén elmegy szünetre és csak január végén indul, a SHIELD ügynökei a széria második-harmadik szezonjában december közepétől egészen március elejéig szünetelt.

Midseason finale: A sorozat utolsó epizódja a szezonközepi szünet előtt, amiben általában valami nagy csavar, valami felettébb drámai dolog történik.

Ensemble show: Sorozat, amiben számos karakter kap nagyjából azonos figyelmet, és akik közt egyáltalán nincs kifejezett főszereplő, vagy a főszereplő sem kap különleges elbánást – például a Vészhelyzet.

High concept/low concept show: High concept széria esetében az alapötlet könnyedén, akár egy mondatban összefoglalható (pl. Firefly), míg a low conceptnél inkább a karaktereken, a karakterfejlődésen van a hangsúly (pl. Beverly Hills 90210).

Spin-off: Már befutott, sikeres sorozatból kinövő „növendékszéria”. Követheti a főszéria egyik népszerű mellékszereplőjének kalandjait (pl. Doktor Addison vagy Angel), vagy egyszerűen csak játszódhat ugyanabban az univerzumban, mint a főszéria (pl. a Grace klinika most készülő tűzoltós spin-offja vagy kvázi a különböző Star Trek-sorozatok).

Backdoor pilot: Mikor a spin-off felvezetése a főszérián belül történik – pl. amikor a Grace Klinikában Addison leutazott Kaliforniába, ahol nem sokkal ezután munkát is vállalt.

Crossover: Pár epizódos, több sorozaton átívelő történetszál. Pl. mikor a CW összehozza az összes DC-sorozatát, vagy amikor a Foxon a Dr. Csont és a Sleepy Hollow szereplői ugyanazon az ügyön dolgoztak.

Retcon: Vagyis „retroactive continuity”, visszamenőleges kontinuitás. Mikor az írók a sorozat egy későbbi pontján vezetnek be egy olyan információt, ami kihat a múltra is. Pl. bár a The Big Bang Theoryban Sheldon csak jó pár epizód után kezdett neki jellegzetes kopogásának, később ezt úgy kezelik, mintha már gyerekkora óta ezt csinálná.

Cliffhanger: Vagyis függővég. Maga a kifejezés még a tizenkilencedik századból ered, amikor Tom Hardy A Pair of Blue Eyes című regényében, amit eredetileg folytatásokban közöltek, az egyik rész ténylegesen úgy ért véget, hogy a főszereplő egy szakadék szélén lógott. Olyan epizód/évadzárás, amikor a cselekmény feloldatlan marad, a szereplők sorsa, a történet végkimenetele bizonytalan marad.

Breaking the fourth wall: Vagyis a negyedik fal – a kamera síkjának – kitörése. Minden olyan eset, amikor a történet szereplői valamilyen módon elismerik, hogy ők egy fikciós történet szereplői – Mel Brooks egyik kedvenc komikus eszközi, valamint többek közt Deadpool is erről híres, de a Galavant is számtalanszor alkalmazta.

Jumping the shark: Vagyis szó szerint „átugrani a cápán”, ami kifejezés a Happy Days című sorozat egy epizódjából ered, mikor is az egyik szereplő vízisízés közben átugratott egy cápa fölött. Egy sorozat akkor „ugorja meg a cápát”, amikor, fénykorán túl, valami nevetséges, kicsavart, olcsó fordulattal áll elő, hogy magára vonja a figyelmet és így megnövelje a nézőszámot. Pl. Derek Shepherd halála a Grace Klinikában.

Bottle episode: A lehető legkevesebb karaktert és helyszínt felhasználó – és emiatt olcsó – epizód. A készítők sokszor akkor nyúlnak ehhez a megoldáshoz, amikor a már elkészült forgatókönyvet valamiért nem sikerül elfogadtatni, és emiatt gyorsan elő kell állni egy újjal. Például a Castle ötödik évadának vége felé a stúdió váratlanul berendelt egy extra epizódot, ami végül a Still című rész lett, ami mindössze egyetlen új díszletet használt, miközben a rész nagyjából felét a korábbi évadokból összevágott montázs tette ki.

Könyvjelző ehhez: Közvetlen hivatkozás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.