Tíz kor – tíz film

theotherboleyngirl_1

Nem tagadom, sosem tagadtam: nekem bármilyen vacak filmet el lehet adni, ha jók a jelmezek (komolyan beszélek: egyszer fél órán keresztül néztem egy koreai szappanoperát csakis azért, mert tetszettek a ruhák). Így hát az sem csoda, hogy imádom a kosztümös filmeket – és ez a szeretet szülte ennek a cikknek az alapötletét, hiszen kosztümös filmben belül is annyi alkategóriába van, aminek érdemes adni egy esélyt. Hát, gondoltam, lessük meg, hányféle is lehet – ezúttal korok alapján felbontva.

A keresztes hadjáratok idején (1100): Robin Hood, a fuszeklik fejedelme (1994)

Kezdjünk rögtön egy paródiával, mert miért is ne? Persze, Oroszlánszívű Richárd lovagjai nem jártak edzőcipőben és baseballsapkára hajazó sisakban (és nem is tapogattak dombornyomásos Playboyt), de éppen az a kosztümös filmek szépsége – hogy még ez is belefér. A film maga pedig egy igazi klasszikus, egy kihagyhatatlan paródia – aki még nem látta, szégyellje magát.

A Tudor udvarban (1530): A másik Boleyn lány (2008)

És akkor most evezzünk kicsit komolyabb vizekre, és nézzünk bele a Phillippa Gregory regényéből készült kosztümös drámába, ahol két nővér, Anna (Natalie Portman) és Mária (Scarlett Johansson) küzd Henrik király (Eric Bana) szívéért, mindezt családjuk politikai előrejutása érdekében – persze a végén egyikük sem azt kapja, amire számított. És történik ez rengeteg gyönggyel, brokáttal, és hosszú hajkoronával.

Éljen Lajos király! (1620): A három testőr (2011)

A számos feldolgozás közül itt is inkább a kicsit komolytalanabbat, a kicsit modernizálót választottam – azt, ami kicsit a steampunkhoz nyúlt. És bár egyértelmű, hogy nem ez a legjobb Három testőr feldolgozás, annyi szent, hogy a jelmezek lélegzetelállítók – én még mindig csorgatom a nyálamat a Milady (Mila Jovovich) ruhakölteményire. Lajos (Freddie Fox) és Buckingham hercegének (Orlando Bloom) divatpárbaja pedig egyszerűen zseniális.

A pompa mögött megbúvó szenvedés (1780): A hercegnő (2008)

Gyönyörű életrajzi dráma a kor divatikonjának, Georgiana Cavendish, Devonshire hercegnőjének (Kiera Knightly) életéről, aki mindössze csak azt akarta, hogy szeressék és szerethessen, miközben korának ikonjává vált – mindez persze olyan jelmezekkel, amiket megkövetel a hölgy emléke. Az pedig már csak egy külön easter egg, hogy ebben a filmben már itt együtt dolgozott Dominic Cooper (Howard Stark) és Hayley Atwell (Peggy Carter)

Mert minden hajadon férjhez akar menni (1800): Büszkeség és balítélet (2005)

Oh, az empire stílus sötét korszaka! Nem tehetek róla, sosem tudtam megkedvelni ezeket az engem hálóruhára emlékeztető ruhakölteményeket, ám a Bennet-lányok stílusérzéke semmit sem von le történetük örökérvényűségéből. Avagy igenis, a férjkeresés köré is lehet releváns – és elbővülő – drámát építeni.

Hasfelmetsző Jack lecsap (1880): A pokolból (2001)

A könnyed flört után most jöjjön valami véresen komoly: a hírhedt sorozatgyilkos, Hasfelmetsző Jack történetének néhol túlzó, néhol hatásvadász felelevenítése, Johnny Depp-pel a főszerepben. A film azonban a jelmezek szempontjából is érdekes, hiszen nem csak az előkelő hölgyek ruházatát mutatja be, hanem azt is, hogy mit viselhettek a szajhák.

Ha két mágus összecsap (1900): A tökéletes trükk (2006)

Bár a jelmezek stílusát tekintve nincs nagy különbség A tökéletes Trükk és A pokolból közt (az előbbi az 1890-es években kezdődik, az utóbbi meg teljes egészében 1888-ban játszódik), viszont a whitechapeli gettó után kifejezetten érdekes a kor színpadi ruházatának bemutatása – hiszen a bűvészek már akkor is csinos lányokkal terelték el a közönség figyelmét. Nem mellesleg pedig a film vége egy olyan csavarral zár, amitől leesik az ember álla.

Jazz, alkohol, börtön (1920): Chicago (2002)

Oh, a rövidedő szoknyák és a szexi fehérneműk korszaka, mikor lazultak az erkölcsök! A comb- és cicvillantó revűruhák kavalkádja ezúttal a börtönbe költözik, ahol két sztár (vagy annak készülő) gyilkosnő verseng egyetlen férfi kegyeiért – na, nem mintha szerelmesek lennének belé, egyszerűen csak mindketten azt akarják, hogy őket képviselje a bíróságon. És még egy szó: Cellatangó.

A szuperhősök hajnala (1940): Amerika kapitány (2011)

Tudom, rengeteg ennél komolyabb – és talán jobb – film is foglalkozik a második világháború tematikájával, ám úgy éreztem, mégis csak fontos beraknom ezt a filmet is, hiszen ez mutatja csak igazán, mennyire sokoldalú is ez a műfaj, hogy mennyi egyéb zsáner belefér. Hiszen lehet, hogy Chris Evans éppen az arcát vesztett Hugo Weavinget üldözi cicanaciban (de lássuk be, senki sem panaszkodik), de közben Haylie Atwell gyönyörű, korabeli cuccokban feszít (amire amúgy később, az Agent Carterben csak rádob még egy lapáttal), és még a háború borzalmai is egész szépen fel vannak vázolva.

A hidegháború nem is volt olyan hideg (1960): Az U.N.C.L.E. embere (2015)

És akkor had zárjam a listámat egy friss élménnyel, ezzel a hatvanas évekbeli sorozatnak a rebootjával, ami a miniszoknyák hajnalával, feltupírozott hajjal, feltűnő ékszerekkel, és két magas, klasszikusan jóképű ügynökkel csábítja a nézőket a moziba – akik amúgy még akkor is majdnem kicsinálják egymást, mikor amúgy együtt kéne dolgozniuk.

Hát, ez lenne az én gondosan összeállított listám néhány nagyon is eltérő filmről, amikben csak egyetlen dolog a közös (leszámítva néhány átfedést a színészek közt): egy letűnt korban játszódnak (amúgy közben azokat a filmeket siratom, amik most nem fértek fel a listára). Így végezetül pedig már csak egyetlen dolog maradt, méghozzá egy kérdés: nektek melyik a kedvenc kosztümös filmetek?

Ha tetszett a cikkünk, itt azonnal megoszthatod másokkal:

Könyvjelző ehhez: Közvetlen hivatkozás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.