A középkor nem volt éppen egy kellemes hely – ez főleg Európára volt igaz, de a Közel-Kelet sem volt sokkal kellemesebb –, és erre bizony néha emlékeztetni kell a népet. Amit ez a film meg is tesz, méghozzá bámulatos módon.
A korai tizenegyedik századi Angliában a kilencéves Rob Cole-nak (Tom Payne) nehezen indul az élete: édesanyját elragadja a haskór, két kistestvérét elhurcolják a szomszédok, ő pedig ott marad egyedül, pénz és család nélkül. Így hát csatlakozik egy utazó borbélyhoz (Stellan Skasgard), aki igencsak primitív, és sokszor brutális, módszerekkel próbálja gyógyítani a népet, és aki kénytelen-kelletlen felveszi maga mellé inasnak, amikor pedig évekkel később a hályog elhomályosítja a látását, kitanítja Robot is borbélynak. A fiút azonban egy kósza szóbeszéd a zsidókhoz vezeti, mivel az a hír járja, hogy ők képesek lennének meggyógyítani mesterét. A pletyka igaznak is bizonyul, a fiatal, idealista fiút pedig magával ragadja a zsidók tudása – akik, mint megtudja, Szíriában tanulták a mesterséget a híres orvos, Ibn Sina (Sir Ben Kingsley) mellett. Legszívesebben Rob is rögtön odautazna, azonban van egy bökkenő: keleten nem tűrik meg a keresztényeket. De Robot ez sem tántorítja vissza: zsidónak adja ki magát, és elindul Ibn Sinához.
Egy internetes barátom hívta fel a figyelmemet erre a filmre, ami, valószínűleg azért, mert német-angol koprodukcióban készült, és mert minisorozatként a televízióban is leadtak (három egyórás epizóddal, miközben filmverzió „mindössze” két és fél órás) véleményem szerint méltánytalanul kevés figyelmet kapott.
Az orvosdoktor egyszerre történelmi portré – az orvostudomány fejlődéséről és a vallási toleranciáról – és személyes história, egy csepp fantasztikummal megfűszerezve – Rob ugyanis megérzi, ha valaki hamarosan meghal – és romantikával fűszerezve. És mindegyiket remekül csinálja.
A történet egyik fő mozgatórugója a vallások közti ellentét: a keleti város, ahol Ibn Sina egyeteme is helyet kap, ugyan megtűri a zsidókat, a város falain kívül a zélóták folyamatosan a sahot (Olivier Martinez) fenyegetik, és követelik, hogy űzzék ki a zsidókat – és ez az ideológia csata bizony számos ember halálával jár. Mindeközben Ibn Sina hitre, származásra való tekintet nélkül mindenkit tanít – diákja közt van tehetős muzulmán és nincstelen zsidó is –, és csakis az érdekli, hogy tanítványa gyógyítani akarjon. De a vallási háborún kívül a hit másképpen is nehezíti az orvosok dolgát – a boncolás tilalma miatt ugyanis csak nagyon korlátolt tudásuk van az emberi testről, így a keleti orvostudomány, ami sokkal előrébb jár, mint az európai, sem tud sokat tenni a betegségek ellen.
A másik fő vonulat persze Robé – a fiú életen át tartó küldetése, hogy embereken segítsen, gyógyítson, és esetleg megtalálja a módját annak, hogyan kezelje a haskórt, ami elragadta édesanyját. És ez bizony elkeseredett tettekre sarkallja, a fiú azonban mindezeket hittel, elszántsággal, és jóindulattal viszi véghez, ami kifejezetten szimpatikussá teszi őt a néző számára. Így végig izgulunk, és Rob eljusson Ibn Sinához, hogy tanulhasson, hogy gyógyíthasson, és hogy szereleme, ami a zsidó Rebecca (Emma Rigby) iránt lobban fel benne – akit gyakorlatilag eladtak feleségnek egy gazdag zsidónak – révbe érhessen.
Az orvosdoktor ritka remekmű – érdekes, lebilincselő, magával ragadja az embert, és egy olyan világot mutat be, ami nem csak, hogy rettentő érdekes, de ritkán kerül feldolgozásra. Csakis ajánlani tudom.
Szerző
