Avagy a  francia filmeknek is volt egy olyan időszaka, amikor képesek voltak saját magukon nevetni, el ámítani a közönségüket, egyben ostorozni és egyszersmind kifigurázni saját hibáikat. A Yamakasi ennek egyik jó példája.

Főhőseink hét külvárosi srác, becenevükön Baseball (Chau Belle Dinh), Pókember (Williams Belle), Tangó (Laurent Piermontesi), Rakéta ( Guylain N’Guba-Boyeke), Menyét (Malik Diouf), Zenegér (Yann Hnautra) és Ülő bika (Charles Perriere), vagy ahogyan mindenki – elsősorban a rendőrök ismerik – ismerő őket: Yamakasi. 7 ártalmatlan Parkourt űző srác, aki a mindennapi életük mellett hódolnak szenvedélyüknek, a helyi kis srácok nagy ámulatára – mert hát csakis hatalmas épületeket másznak meg puszta kézzel) és a helyi rendőrök nagy fejfájására. A kopók között van Vincent (Maher Kamoun) aki közeli barátja ülő bikának, és bár többször is figyelmezteti a fiúkat, hogy baj lesz abból, ha folytatják – a rossz egy másik helyen következik be.

A szívbeteg Djamel (Nassim Faid) is nagy rajongója a srácoknak, ám betegsége miatt nem vehet részt még csak a testnevelés órán sem. AMikor pedig megelégeli társai cukkolását, nekivág a veszélyes mutatványnak és az nagyon balul sül el. A szíve válságos állapotba kerül és csak egy donor képes segíteni, ám a szerv nagyon drága, Djamel családja pedig szegény. Látva a helyzetet a Yamakasi eldönti, hogy segítenek Djamelen egy olyan módszerrel, aminek törvényes mivolta megkérdőjelezhető – de legalább jó célt szolgál.

A film a parkour szerelmeseinek szolgál egyrészről remek szórakozásul, másrészről meg imádom, ahogy a franciák szeretik saját magukban forgatni a kritika éles kését. Mind a hét fiú külvárosi suhancok, vagy “proli kölkök” a keményített ing rendőrfőnök szavaival élve – eleve olyannak vannak bélyegezve, akik csak veszélyt jelenthetnek a társadalomra. Még ők maguk is kifejtik, hogy mégha a törvényes utat járják is, akkor is csak  “ stukkerral engednek be minket a bankba”. Az pedig szintén megvan, hogy bár Vincent rendőr, őt is ér hátrányos megkülönböztetés arab származása végett – szóval a törvény emberei

Külön érdekesség, hogy a bajos hetesre a Taxi 2 után figyeltek fel, ahol ők játszották az emberrabló nindzsákat, akiket Emilien végig üldözött a városon. De szerintem ennél több nem kelhetett a dologhoz, hiszen a srácok nagyon jók abban, amit csinálnak – és így a dublőrökön is lehetett nem keveset spórolni, hiszen maguk csinálták a látványos dolgokat.

Imádom, ahogy a rasszizmust kezelik ebben a filmben: Vincent is félig arab, de még a főnöke is beszól neki emiatt, társai nem veszik komolyan, mert azt hiszik a “testvérei” felé jobban húz a szíve, mint a kollégáihoz. Az is érdekes volt, ahogy bemutatták a két jót: az egyik a törvényes, a másik pedig Robin Hood. Vincent hisz abban, hogy a törvény szolgálja a szegények és az elhagyatottak érdekeit, de végül ráébred, hogy azok csak szavak és hogy szegény kisfiú élete nem érdekli a nagyokat.

Én nem kimondttan értem, hogy miért szólták le Luc Bessont emiatt a film miatt; persze nem a leglátváyosabb vagy a legmélyebbre szántó kérdéseket veti fel, de érdekes és elgondolkodtató – a parkour szerelmeseinek is egy kiváló korai darab a Yamakasi. A második film pedig igaz, hoy látványosabb, de sajnos annyival többet is vesztett az értékéből.

Szerző

Hanama
Hanama
Alapító és szerkesztő

Főállású gamer, horror rajongó és anime szakértő. Sok mindenről szeretek és tudok beszélgetni, ezért is jó zombi módjára mindenki agyára megyek.

Ha tetszett a cikkünk, itt azonnal megoszthatod másokkal:

Hozzászólások

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .